Intervio cu Manuela Furdui, Managing Partner: Nu cred în dispariția profesiei de contabil ci în transformarea acesteia

0
126

Dacă ar fi să menționați trei realizări ale companiei, din anul 2019, care ar fi acestea?

Anul 2019 a venit cu multe realizari importante pentru FiNEXPERT dar daca ar fi sa-l numesc pe cel mai important as incepe cu consolidarea echipei. In ciuda problemelor existente pe piata fortei de munca, probleme care ne afecteaza pe toti, am reusit in 2019 sa crestem semnificativ gradul de retentie a angajatiilor. Totodata in 2019 grupului FiNEXPERT i s-a alaturat compania CIALT marind astfel echipa si  competentele prin alaturarea profesionistilor CIALT care au experiență vastă și cunosc foarte bine mediul legislativ atât din România, cât și din Spania.

Tot in 2019  FiNEXPERT  a devenit membru al retelei internationale– ETL Global alaturandu-ne astfel celor 8000 de profesionisti din retea, din peste 50 de tari, cu care avem oportunitatea de a impartasi cunostinte si experiente, sustinandu-ne reciproc printr-o stransa colaborare pentru a deservi clientii nostri la nivel international.

Nu in ultimul rand am facut pasi importanti in procesul de automatizare si digitalizarea a serviciilor noastre, proces pe care il vom continua si in anii care urmeaza.

Cum ați caracteriza dinamica pieței de consultanță din România?

Piata de consultanta si ma refer aici doar la serviciile profesionale (contabilitate, audit, taxe) este in constinua crestere. Anul 2018 a crescut cu 18% fata de anul 2017 si consider ca si in 2019 trendul se va mentine. Anul 2019 a fost unul dinamic, marcat de cateva investitii mari dar in principal de continuarea procesului de externalizarea in Romania a operatiunilor unor mari companii europene si nu numai, tara noastra fiind considerata un punct fierbinte al nearshoring-ului serviciilor de R&D (cercetare si dezvoltare) si IT, din Europa. Dinamica pietei de consultanta in general este major influentata de  dinamica economiei in general, de evolutia activitatii clientiilor nostri.

Care este perspectiva dumneavoastră în privința onorariilor practicate de firmele de consultanță?

Onorariile practicate de firmele de consultanta sunt influentate de modul in care arata piata in acest moment. Mai exact, pe segmentul nostru de servicii profesionale piata continua sa fie una fragmentata, dominata putenic de companiile Big 4 si la capatul celalalt de foarte multe companii mici, cabinete individuale iar  intre cele 2 sunt companiile conectate la o retea internationala si companiile mari romanesti, al caror leader este FiNEXPERT. Pe aceasta harta a societatilor profesionale onorariile variaza foarte mult de la un segment la altul, onorariile fiind in special influentate de nivelul de pregatire a consultantilor dar si de nivelul de tehnologizare a companiei.

Care sunt principalele servicii oferite de Finexpert Consulting?

Serviciile FiNEXPERT sunt impartite pe 3 linii de bussines: contabilitate& salarizare, audit& advisory si tax & corporate.  Dar asa cum imi place cel mai mult mie sa spun, principalul serviciu pe care il ofera FINEXPERT este acela de a fi aproape de client si de a raspunde prompt nevoilor acestuia.

Cu ce vă diferențiați față de alți actori din piața de consultanță?

Principalul factor diferentiator este relatia pe care o construim cu clientii nostri. Colaboratorul FiNEXPERT este mai mult decat un contabil, auditor sau fiscalist, este consultantul care este mereu aproape de client si cauta cele mai bune solutii. Incercam sa oferim clientilor nostri mai mult decât expertiză tehnică, sa fim consultantii care să le înţeleagă afacerea şi industria din care fac parte, care au o imagine extinsă asupra tendinţelor din domeniu şi informaţii legate de modul în care alte companii similare au reacţionat la diferitele probleme. Desi astazi FiNEXPERT este cea mai mare companie romaneasca de servicii profesionale si-a pastrat flexibilitatea si daca ar fi sa aleg un motto cel mai potrivit mi se pare a fi: big enough to trust small enough to care.

Cum este utilizată tehnologia și inovația în cadrul Finexpert Consulting?

FiNEXPERT se bazeaza pe 2 piloni importanti: resursa umana si tehnologia. Zi de zi investim pentru ca vrem sa fim mai buni pe ambele paliere. Compania noastra este in plin proces de digitalizarea, de implementarea tehnologiilor noi necesare pentru a mentine si creste calitatea si performanta. Implementarea tehnologiilor digitale in FiNEXPERT, a inceput deja de 2 ani,  se realizează în mai mulți pași, am inceput cu  strategia, alocarea de bugete și desemnarea de responsabili cu implementarea strategiilor.

Dacă ar fi să propuneți trei modificări ale Codului Fiscal din România care ar fi acestea?

Modificarea codului fiscal este un subiect foarte amplu. Dar, daca ar fi sa aleg 3 modificari pe care le consider oportune, ar  fi urmatoarele:

  1. Plafonarea contributiilor sociale pentru toate categoriile de venituri, mai ales a veniturilor din salarii;
  2. Introducerea unei facilitati fiscale (i.e cota redusa) pentru companiile care pastreaza Intellectual Property in Romania, in vederea incurajarii cu adevarat a R&D, mai ales pentru domeniul IT. Sa nu mai fim o tara de subcontractanti.  Sunt tari din Europa care au ceva similar, de exemplu Polonia care are cota de 5% pentru impozit pe profit;
  3. Eliminarea impozitului pe microintreprinderi si introducerea ca alternativa a unui sistem simplificat de impozit pe profit pentru companiile mici si mijlocii. Asa cum avem bilant simplificat, poate  fi si un impozit pe profit simplificat  care ar operationaliza mai eficient companiile mici si medii atat din perspectiva conformarii contribuabililor cat si administrarii de catre ANAF.

Cum vedeți viitorul consultanților în contextul celei de-a patra revoluții industriale?

Noile tehnologii, precum Inteligenta Artificiala, machine learning si smart data, aduc schimbari importante si continue in domeniul consultantei. Modul de prestare a serviciilor va fi diferit iar rolul consultantului se schimba semnificativ. Se tot vehiculeaza studii care arata ca sunt meserii care vor disparea si printre acestea si cea de contabil. Personal nu cred in disparitie ci in transformare. Pe măsură ce aplicațiile de machine learning și de inteligență artificială se dezvoltă și pătrund în activitatea contabilă și financiară, profesioniștii contabili și finanțiștii vor avea în continuare oportunități. Nu doar că vor deveni mai eficienți, dar vor avea ocazia să deservească un număr mai mare de clienți cărora să le ofere mai degrabă analize, informații în timp real și consultanță într-un mod predictibil decât să stea doar cu ochii în cifre.

Care sunt planurile societății pentru anul 2020?

Pentru 2020  continuarea procesului de digitalizare si instruirea angajatilor vor fi in prim plan. Daca pe cele 2 reusim sa le facem cu succes, am convingerea ca ne putem mentine in continuare locul de cea mai mare companie romaneasca de servicii proofesionale.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.