Societatea ASTRA TRANS CARPATIC SRL operator feroviar cu capital privat, înfiinţată în anul 2014, are ca activitate principală transportul feroviar de călători cu vagoane salon, de dormit şi cuşetă.

În prezent ASTRA TRANS CARPATIC SRL asigură transportul feroviar a călătorilor pe relaţia Bucureşti Nord – Brasov – Arad , urmând ca activitatea noastră să se extindă, introducând noi trenuri pe relaţiile Bucureşti Nord – Constanţa în perioada estivală.

Care a fost punctul de plecare pentru lansarea proiectului Astra Trans Carpatic? Ce sincope ați dorit să acoperiți odată cu apariția celui mai nou operator privat de transport feroviar?

ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI ARAD este o companie de tradiție în Romania, singurul fabricant de vagoane de călători din țară, cu o mare experiența în ceea ce privește sistemul feroviar atât în Europa cât și în lume. Compania a fabricat vagoane de călători pentru Romania dar și pentru țări din Europa, Asia, Africa, America de Sud. De asemenea a integrat și asamblat o parte din automotoarele Desiro care circula în România.

La nivelul acționariatului s-a constatat o scădere semnificativă a investițiilor în material rulant nou / de calitate, în țară, aproape inexistent în ultimii 5 ani, cu consecințe evidente în condițiile de călătorie oferite românilor. În acel moment a luat naștere următoarea întrebare: De ce vagoanele fabricate în ultimii ani de ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI ARAD pot oferi condiții deosebite de călătorie, corespunzând exigențelor călătorilor, în alte țări, dar la noi în țara NU? Răspunsul la aceasta întrebare s-a concretizat în înființarea ASTRA TRANSCARPATIC SRL ca operator feroviar, care în prezent a pus în circulație prima pereche de trenuri între București – Arad și retur.

Foto: Astra Trans Carpatic
Foto: Astra Trans Carpatic

Ce ne puteți spune despre conceptul din spatele companiei? Pe ce piloni este construit proiectul feroviar privat?

Conceptul pe care se fundamentează compania este CALITATE LA NIVEL EUROPEAN. Utilizarea în compunerea trenurilor a vagoanelor noi, fabricate în 2016 și 2017, cu dotări și echipamente de ultimă generație, cu un mediu ambiental deosebit de plăcut, WI-FI, afișaje electronice, catering, sunt argumente care garantează confortul călătorilor la un nivel peste cel asigurat de alte companii de transport

Cum vă raportați la serviciile oferite publicului călător din perspectiva conceptului anterior prezentat? Își propune compania Astra Trans Carpatic o revoluționare a condițiilor de călătorie pe căile ferate din România?

Așa cum am evidențiat, in mod clar Astra Trans Carpatic revoluționează condițiile de călătorie pe căile ferate din România. Vă enumerăm numai câteva din serviciile oferite clienților noștri:

  • WI-FI  gratuit în toate vagoanele;
  • vagoane de dormit clasa I-a dotate cu dus și toaleta individuale pe cabina;
  • vagoane cușetă cu 4 paturi în cabină, cu toalete și dușuri la capătul vagonului;
  • monitorizare video în toate vagoanele;
  • vagoane salon, clasa a II-a , tapițate în piele;
  • informare pasageri audio și video;
  • cromatica odihnitoare în interiorul vagoanelor;
  • servicii de catering (inclusiv cafea și apă gratuit la vagonul de dormit și cușetă, sandwich gratuit la vagonul de dormit ).

Din cele prezentate rezultă clar că serviciile și condițiile oferite în trenurile ASTRA TRANSCARPATIC sunt  superioare celor oferite de alți operatori feroviari.

Foto: Astra Trans Carpatic
Foto: Astra Trans Carpatic

Care a fost atitudinea publicului ce a ales să călătorească în vagoanele garniturii Trans Carpatic cu prilejul călătoriei inaugurale?

În primul rând dorim să mulțumim călătorilor noștri pentru încrederea acordată și ne angajăm să oferim pe lângă condițiile și serviciile prezentate, soluții complexe la nevoile lor menite să faciliteze călătoria cu trenul pe calea ferată. Revenind la întrebare, de la călători noștri am primit un feedback pozitiv. În egală măsură și noi am fost plăcut  impresionați de atitudinea civilizată a călătorilor, de respectul manifestat față de dotările și echipamentele din tren.

Majoritatea călătorilor au fost uimiți de condițiile de călătorie care pot fi oferite într-un tren în România.

Un tânăr călător ne-a spus că în momentul în care ușile vagonului s-au deschis prima intenție a fost aceea de a-și scoate pantofii – auzind această remarcă am știut că proiectul Astra Trans Carpatic este menit să atingă performanța.

Una dintre problemele cele mai des semnalate de transportatorii feroviari naționali este atitudinea publicului călător față de patrimoniul companiilor, cunoscute fiind comportamentele teribiliste ce conduc la deteriorarea condițiilor de la bord. Cum vă propuneți să preveniți astfel de situații?

În primul rând vom menține și chiar vom îmbunătăți nivelul actual de confort, impunând astfel și publicului călător o conduită pe măsură, manifestată deja la primele călătorii. Pe de altă parte, trenurile TransCarpatic sunt dotate cu un Sistem de Monitorizare care înregistrează evenimentele de la bord, asigurând securitatea călătorilor dar și permițând o identificare ulterioară a daunelor  și prevenirea actelor de vandalism.

Foto: Astra Trans Carpatic
Foto: Astra Trans Carpatic

Dacă ar fi să realizăm o analiză a disfuncționalităților cu care se confruntă sistemul național de transport feroviar, ce probleme semnalați? În ce măsură poate fi considerată infrastructura ca fiind principala cauză a lentorii cu care sunt parcurse distanțele dintre punctele extreme ale teritoriului României?

Din păcate, în prezent România se clasează pe ultimul loc în UE în ceea ce privește calitatea infrastructurii feroviare. Conform ultimelor date publicate, în țara noastră se construiesc mai puțin de 10 km de cale ferată pe an, mai puțin de 40% din rețeaua feroviară a României este electrificată  iar viteza cea mai mare cu care se poate opera este de 160km/h, minimul acceptat în UE. Luând în considerare toate acestea, infrastructura este principala cauză a lentorii cu care sunt parcurse distanțele dintre punctele extreme ale României, și ca operator feroviar de călători suntem direct și profund afectați. În calitate de utilizator al infrastructurii feroviare,  suntem nemulțumiți că nu putem satisface nevoia călătorilor de a efectua o călătorie într-un timp rezonabil, competitiv cu alte sisteme de transport.

De asemenea capacitatea, așa-zis limitată de a circula pe anumite linii sau de a intra / ieși din Gara de Nord la anumite ore afectează operatorii feroviari, dar în primul rând călătorii.

Care este strategia de dezvoltare a transportatorului feroviar pe termen mediu și lung? Ce rute aveți în vedere pentru a fi operate de trenurile Astra Trans Carpatic?

Pe termen mediu, Astra Trans Carpatic SRL își propune o îmbunătățire periodică a gradului de flexibilitate în vederea creșterii gradului de satisfacere a cerințelor clienților, atât prin calitatea serviciilor dar și prin introducerea de noi rute de circulație în mersul trenurilor. Pentru anul 2017, trenurile TransCarpatic vor opera pe următoarele rutele de circulație: Arad – București  și retur, București – Constanța și retur precum și Arad – Timișoara – Oradea – Baia Mare.

Pe termen lung ne propunem creșterea numărului de trenuri pe relațiile menționate atât cu trenuri de zi cât și de noapte, dar și extinderea către zona centrală și de est a țării. Cea mai îndrăzneață strategie de dezvoltare rămâne până în acest moment stabilirea unei conexiuni cu Viena, în condițiile în care o mare parte a locuitorilor din zona de vest a țării semnalează necesitatea acesteia.

Foto: Astra Trans Carpatic
Foto: Astra Trans Carpatic

Continuând direcția de discuție, despre ce configurații de vagoane și tipuri de locomotive discutăm atunci când ne gândim la intervenția anterioară privind planurile operaționale?

ASTRA VAGOANE CĂLĂTORI ARAD poate fabrica toate tipurile de vagoane la standarde internaționale, fiind autorizată ERI din noiembrie 2016. Vagoanele care circulă în compunerea trenurilor operate în prezent de ASTRA TRANSCARPATIC SRL sunt înmatriculate în Austria, putând astfel circula în toată Europa.

Vom utiliza locomotive electrice moderne fabricate de firme de renume, care pot dezvolta viteze de 160 – 200 km/h.

De asemenea prognozăm și utilizarea de automotoare diesel – pentru zonele neelectrificate.

Toate acestea vor purta emblema calității consacrată de grupul de firme ASTRA.

Reprezintă transportul feroviar o alternativă fezabilă pentru segmentul rutier, în contextul în care ambuteiajele devin parte integrată a cotidianului?

Conform MPGT 2014-2030, afirmația conform căruia sistemul feroviar din România se află într-o situație de criză nu reprezintă o exagerare. Este necesară adoptarea unei reforme semnificative privind structura sistemului feroviar, în caz contrar pe termen lung calea ferată va înceta să mai joace un rol național strategic în România. Totuși în prezent transportul feroviar este o alternativă  pentru segmentul rutier, îndeosebi pe relații lungi de peste 200 km. Totuși, principalul impediment îl reprezintă starea infrastructurii feroviare cât și durata lucrărilor care se efectuează la aceasta.

Analizând și numărul de accidente de circulație înregistrate zilnic, în multe din acestea fiind implicate autocare și microbuze care efectuează transport de călători, rezultă clar importanța transportului feroviar.

Foto: Astra Trans Carpatic
Foto: Astra Trans Carpatic

Grupul de companii Astra este una dintre inițiativele de succes ale privatizării post-revoluționare. Reprezintă Astra Trans Carpatic o veritabilă perpetuare a tradiției feroviare arădene, venind cu servicii de transport în completarea ramurii producătoare?

Categoric, da, aceasta fiind ideea care a stat la baza dezvoltării pe orizontală a grupului de companii, respectiv una din acestea fiind Astra TransCarpatic.

Putem considera legătura dintre Astra Vagoane Călători și Astra Trans Carpatic ca fiind un model de concern românesc, în condițiile în care capitalul este românesc, după cum și materialul rulat este producție internă?

Credem că folosirea noțiunii de ”concern românesc” la această dată este puțin forțată, dar, în principiu, cam așa stau lucrurile.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here