Care este stadiul actual al programului de reabilitare termică? Despre ce paritate discutăm atunci când ne gândim la raportul reabilitat – nereabilitat/în curs de abilitare?

Finalizarea programului de reabilitare termică a blocurilor reprezintă una dintre prioritățile administrației pe care o conduc. Doresc să asigur comunitatea Sectorului 1 că administrația locală își va îndeplini angajamentul față de cetățenii din această zonă administrativă și va finaliza programul “Iarna va fi ca vara!” în aceleași condiții ca și până acum: gratuit pentru cetățeni.

De la lansarea programului de anvelopare a imobilelor și până în prezent Primăria Sectorului 1 a finalizat izolarea termică la 810 blocuri, adică aproximativ 80% din numărul blocurilor eligibile de a intra în acest program. În Sectorul 1 mai sunt de anvelopat aproximativ 200 de blocuri care se încadrează în criteriile prevăzute de legislația în vigoare pentru a fi reabilitate termic.

În prezent este în plină desfășurare procedura de achiziție publică pentru atribuirea lucrărilor de izolare termică la aceste imobile.

Estimăm că lucrările la blocurile rămase nereabilitate vor demara în primăvara anului 2017, când vom relansa acest program în această zonă administrativă. Astfel, în curând, Sectorul 1 va deveni prima comunitate din România eficientă energetic și o zonă coerentă din punct de vedere urbanistic și estetic.

În plus, În Sectorul 1, odată cu anveloparea gratuită a blocurilor proprietarii primesc gratuit şi certificatul de performanţă energetică al clădirii. Certificatul energetic se acordă pe bloc şi nu pentru fiecare apartament în parte. Certificatul energetic este un document oficial valabil 10 ani de la data emiterii, prin care se atestă performanţa energetică a clădirii şi a instalaţiilor aferente.

Ce evoluții înregistrează programul de locuințe sociale? Ce ne puteți spune despre proiectul cartierului din zona Odăi?

Găsirea unor soluții locative pentru persoanele cu venituri reduse, dar și pentru cele evacuate din casele naționalizate au reprezentat o preocupare permanentă în politica de investiții a Sectorului 1. Soluţiile pe care le-a găsit Primăria Sectorului 1 pentru rezolvarea problemelor locative ale acestor categorii de persoane au fost achiziţionarea de pe piaţă liberă a unor apartamente care au fost repartizate chiriaşilor din casele retrocedate foştilor proprietari şi persoanelor cu venituri reduse care nu deţin o locuinţă, precum şi construirea din fonduri de la bugetul local a unor blocuri de locuinţe sociale.

Ultimul proiect major în acest domeniu, îl constituie construirea unui cartier de locuinţe sociale în zona Odăi. Primăria Sectorului 1 a finalizat în anul 2014 construirea a nouă blocuri cu 414 apartamente de care beneficiază cele două categorii de persoane menţionate mai sus. Acest cartier este unul cât se poate de modern, fiind proiectat la standarde care să corespundă cerințelor pieței imobiliare. La acestea se adaugă 339 de apartamente achiziționate de pe piața liberă.

Ca măsură complementară, Consiliul Local Sector 1 a adoptat hotărârea nr. 120/2004 prin care persoanele evacuate din casele naționalizate pot beneficia de un ajutor de chirie pe o perioadă de 48 de luni. În acest timp, chiriașii își pot depune dosarul la Primăria Sectorului 1 în vederea atribuirii unei locuințe sociale.

Cu toate măsurile întreprinse de administrația locală a Sectorului 1, numărul solicitărilor de atribuire a unei locuințe sociale îl depășește pe cel al apartamentelor achiziționate în acest scop. Până în prezent la Primăria Sectorului 1 au fost depuse 6987 de dosare pentru atribuirea unei locuințe sociale, conform Legii nr. 114/1996.     De aceea, avem în vedere construirea unui nou cartier de locuințe sociale, tot în zona Odăi. În perioada următoare vom stabili modul de implementare a proiectului.

În plus, administrația pe care o conduc și-a propus să rezolve și problemele locative ale tinerilor. În acest sens avem în vedere  construirea unui bloc cu 280 de apartamente pe strada Dridu, din cartierul Pajura, destinat tinerilor.

Sectorul 1 este cunoscut după sintagma “Sectorul de Verde”, considerat ca fiind o îmbinare între istorie și natură. Care este programul administrației Tudorache privind patrimonial cultural?

Sectorul 1 este perla urbanistică și arhitecturală a Bucureștiului. În Sectorul 1 s-a scris istoria acestui oraș, aici regăsindu-se principalele muzee, statui și clădiri de patrimoniu din Capitală. Din păcate Primăria Sectorului 1 nu are atribuții în ceea ce privește conservarea și punerea în valoare clădirilor care formează patrimoniu cultural al acestei zone administrative.

În acest domeniu competența este împărțită între Primăria Capitalei și Ministerul Culturii, instituțiile care se ocupă de administrarea clădirilor de patrimoniu din Capitală, inclusiv de cele din Sectorul 1. În plus, și autorizațiile de construire sau de desființare pentru clădirile situate în zonele protejate sunt eliberate tot de Primăria Municipiului București și nu de primăriile de sector.

Singurul lucru pe care îl putem face în acest domeniu este îngrijirea și amenajarea așa cum se cuvine a zonelor limitrofe clădirilor de patrimoniu pentru a putea fi puse mai ușor în valoare.

Mai mult, Primăria Sectorului 1 a derulat cinci proiecte pe fonduri europene prin care și-a propus promovarea principalelor bijuterii arhitectonice din această zonă administrativă. Muzeul Satului, Parcul Herăstrău, Observatorul Astronomic, Casa ”Cleopatra Trubețkoi”, Muzeul George Enescu sunt numai câteva dintre obiectivele promovate prin aceste proiecte. Am convingerea, că în urma activităților desfășurate, Sectorul 1  va deveni din ce în ce mai atractiv pentru turiștii din Europa și nu numai, iar obiectivele culturale de aici vor fi cunoscute și apreciate la justa lor valoare de un număr cât mai mare de vizitatori.

Sunt luate în considerare măsuri de extindere ale arealelor verzi din sectorul pe care îl administrați?

Parcurile și spațiile verzi reprezintă o oază de sănătate pentru noi toţi şi sunt cartea de vizită a Sectorului 1 de Verde. De aceea, conservarea acestora și derularea unui amplu program de înverzire a Sectorului 1 sunt o prioritate pentru administraţia pe care o conduc. De exemplu, am început demersurile la Primăria Capitalei pentru a prelua în administrare o importantă suprafață de teren din Parcul Herăstrău aflată într-o stare avansată de degradare. Este vorba de terenul de la Clubul Diplomaților pe care ne-am propus să-l reamenajăm pentru a deveni un loc propice de petrecere a timpului liber pentru bucureșteni.

Care este agenda dumneavoastră cu privire la consolidarea clădirilor de patrimoniu din zona cuprinsă între Piața Victoriei și Universitatea București?

Din păcate Primăria Sectorului 1 nu are printre atribuții consolidarea clădirilor de patrimoniu din Capitală, această operațiune intrând în competența exclusivă a Primăriei Municipiului București. Administrația locală a Sectorului 1 are în competență numai consolidarea clădirilor de interes public pe care le administrare: școli, spitale și sedii administrative. Marea majoritate dintre acestea au fost puse deja în siguranță de către Primăria Sectorului 1.

Arhitecții și inginerii urbaniști deopotrivă atrag atenția cu privire la necesitatea unor investiții pentru lucrări de restaurare a infrastructurii feroviare din Sectorul 1, Gara de Nord fiind punctul central în cadrul acestor dezbateri. Aveți în vedere o inițiativă în acest sens?

Fără îndoială. Voi purta discuții pe această temă cu viitorul Ministru al Transporturilor pentru a găsii soluții comune cu privire la reabilitarea întregii zone din proximitatea Gării. Am în vedere în primul rând Gara de Nord, dar și parcul din apropierea Ministerului Transporturilor, în a cărui administrare se află.

În acest moment parcul se află într-o stare avansată de degradare și nu face deloc o bună reclamă Bucureștiului având în vedere că se află în imediata apropiere a celui mai important nod de comunicație feroviară din România, tranzitat zilnic de zeci de mii de persoane.

Cum pot fi eradicate problemele de trafic de la intrarea de Nord a Capitalei? Ce proiecte aveți în vedere?

Centura Bucureștiului este soluția pentru rezolvarea problemei traficului în zona de Nord a Capitalei. Este esențială pentru urgentarea lucrărilor la șoseaua de centură și pentru fluidizarea traficului o bună colaborare între Primăria Sectorului 1 și Guvernul României. Îmi exprim speranța că viitorul Executiv va urgenta lucrările la centura Bucureștiului pentru ca bucureștenii să numai piardă ore întregi în trafic.

Ce înseamnă extinderea rețelei de metrou în termeni practici? Care este potențialul acestei inițiative în ceea ce privește problema traficului din Sectorul 1?

Este evident că realizarea Magistralei 6 de Metrou care va face legătura cu Aeroportul Otopeni va contribui în mod esențial la fluidizarea traficului în zona Băneasa și numai. Îmi exprim speranța că viitorul Ministru al Transporturilor va urgenta demararea lucrărilor la această magistrală, care ar fi o veritabilă gură de oxigen pentru rezolvarea problemei traficului din Nordul Bucureștiului. În plus, realizarea cât mai rapidă acestei magistrale este obligatorie în perspectiva găzduirii de către București a câtorva meciuri din cadrul Euro 2020. Totodată, finalizarea lucrărilor la Magistrala 4 de metrou și extinderea ei până la Lacul Străulești ar reduce la rândul ei minutele petrecute în trafic de locuitorii Sectorului 1 și de către cei care tranzitează această zonă administrativă.

Care sunt planurile dumneavoastră în direcția soluționării problemei deșeurilor acumulate la periferia Sectorului 1?

Administrația pe care o conduc este un garant al calității vieții. Rezolvarea problemei deșeurilor acumulate la periferia Sectorului 1 și intrarea în legalitate a gropilor de gunoi este prioritatea de grad zero a mea și a colaboratorilor mei de la Primăria Sectorului 1. Din păcate nu administrația locală poate determina intrarea în legalitate sau eventuala închidere a acestor gropi care otrăvesc aerul în zona de nord a Sectorului 1. De aceea, Primăria Sectorului 1 a apelat la singura soluție care îi stătea la îndemână și a declanșat împreună cu Asociația Ecopolis  campania ”Aer curat, bun de respirat”  împotriva celor 19 gropi de gunoi care a scăzut semnificativ calitatea vieții pentru zeci de mii de locuitori ai acestei zone administrative.

Pentru că niciun interes economic nu trebuie să primeze în fața intereselor oamenilor, îi chem pe bucureșteni să ne fie alături în această acțiune civică și să semneze pentru un AER CURAT, BUN DE RESPIRAT. Semnăturile noastre vor ajunge pe masa Agenției Naționale de Protecție a Mediului cu un mesaj clar: bucureștenii spun NU bombelor ecologice din nordul orașului.  Locuitorii Sectorului 1, și nu numai, pot semna pentru un “AER CURAT, BUN DE RESPIRAT” la punctele de lucru cu publicul din subordinea administrației locale, la echipele de voluntari care pot fi întâlnite în marile centre comerciale  din Sectorul 1 cât și online pe site-ul www.primariasector1.ro.

Istoricul problemelor pe care le creează gropile de gunoi poluante, precum și informații la zi despre campanie, bucureștenii le pot găsi la www.facebook.com/vremaercurat.

Primăria Sectorului 1 militează nu numai pentru  închiderea gropilor de gunoi, ci are și o soluție alternativă pentru gestionarea deșeurilor. Astfel, pe un teren de 11 hectare, ce va fi primit în administrare de la Municipalitate, Primăria Sectorului 1 va ridica o centrală de cogenerare, care va folosi gunoiul pentru producerea de curent electric și energie termică. Centrala va costa circa 100 de milioane de euro si va fi funcțională într-un an de la emiterea autorizației de construcție.

Această soluție de gestiune a deșeurilor și de producere a energiei din surse regenerabile trebuie foarte rapid pusă în practică în regim de urgență, deoarece Bucureștiul are nevoie de trei asemenea centrale de cogenerare. Din 2020, vom fi amendați de către Uniunea Europeana, dacă nu implementăm aceste soluții ecologice de gestiune a deșeurilor și de producere a energiei.

Cum vă propuneți să stimulați utilizarea transportului în comun?

Dacă RATB și Metrorex, regiile de transport public, care sunt în subordinea Primăriei Capitalei, respectiv a Ministerului Transporturilor, vor funcționa așa cum trebuie, iar mijloacele de transport în comun vor sosi în stații la intervale regulate de timp, oamenii vor renunța în număr mai mare la mașini. În plus, dacă vor fi amenajate și locuri de parcare în apropierea stațiilor de metrou, mai ales la periferia Bucureștiului, atunci bucureștenii și nu numai vor fi încurajați să-și lase mașinile aici și vor apela la mijloacele de transport în comun.

Care este strategia de dezvoltare pe termen mediu și lung a administrației Tudorache? Ce proiecte doriți să implementați pe durata mandatului?

Principalele obiective ale administrației pe care o conduc sunt creșterea calității vieții locuitorilor din această zonă administrativă și accesul oamenilor la servicii administrative, educaționale și de sănătate de calitate, pe măsura pretențiilor celei mai dezvoltate comunități din România. De aceea, pilonii strategiei de dezvoltare din Sectorul 1 în următorii ani îi constituie investițiile în infrastructura școlară, în sănătate și derularea unui amplu program de înverzire a Sectorului 1 de Verde, despre care am vorbit mai devreme.

Principalul proiect de investiții în sănătate îl constituie demararea în regim de urgență, în parteneriat cu Ministerul Sănătății, a construirii primului spital nou de după Revoluție din Nordul Capitalei. Este vorba despre un centru de sănătate complet, dotat cu aparatură de ultimă generație, după  toate standardele clinicilor de renume din Europa.

Spitalul, a cărui construire va fi finanțată integral de către Primăria Sectorului 1, va avea un principiu complet de eficientizare a actului medical. Aceasta înseamnă că investigațiile, diagnosticul, tratamentul și recuperarea pacienților se vor face în același centru medical.

În scopul construirii acestei unități medicale, administrația locală a Sectorului 1 va demara un concurs internațional de arhitectură și va chema la licitații constructori cu experiență în ridicarea spitalelor.

Proiectul construirii uneia dintre cele mai performante unități medicale din Estul Europei a început deja să prindă contur. Consiliul Local Sector 1 a încuviințat ca  Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului  să înceapă demersurile preliminare în vederea achiziționării unui teren în suprafață de 27.070 mp situat în Șoseaua București-Târgoviște nr.10 (Strada Tribunei nr.10) pe care va fi construit noul spital Municipal din Sectorul 1. Acest teren vine în completarea celor 4,4 ha pe care Primăria Sectorului 1 le are în administrare în aceeași zonă. La finalizarea demersurilor, această instituție va supune spre aprobare Consiliului Local Sector 1 propunerea de achiziționare a acestui teren.

Mi-am propus că până la terminarea acestui mandat lucrărilor la acest centru de excelență în domeniul sănătății să fie finalizate, pentru ca bucureștenii să beneficieze în cel mai scurt timp posibil de servicii medicale la cel mai înalt nivel.

În ceea ce privește infrastructura școlară, obiectivul meu este ca Sectorul 1 să devină CAPITALA ÎNVĂTĂMÂNTULUI ROMÂNESC. Avem cele mai căutate unități școlare din București datorită calității actului educațional, însă a lipsit până acum preocuparea administrației locale de a aduce infrastructura școlară la nivelul calității învățământului. De aceea voi schimba radical politica administrativă în domeniul investițiilor în rețeaua de învățământ din Sectorul 1. Voi renunța la politica de reparații din timpul verii și voi impune politica reconstrucției grădinițelor, școlilor și liceelor din această zonă administrativă. Până la sfârșitul acestui mandat în Sectorul 1 infrastructura școlară va avea același standard de calitate ca și actul educațional.

Totodată, mi-am propus să finalizez în regim de urgență reabilitarea termică a blocurilor tot în regim gratuit pentru locatari și să  demarez un proiect pilot de reabilitare termică a caselor. În perioada următoare, o echipă de specialiști din cadrul Primăriei Sectorului 1, va defini un program pilot pentru aproximativ 10–15 case din categorii diferite – regim de înălțime, formă în plan, elemente arhitecturale deosebite – pentru a stabili categoriile de lucrări ce pot fi finanțate în viitorul program de către Banca Europeană de Investiții. Lucrările de reabilitare termică la case vor fi realizate GRATUIT pentru cetăţeni, la fel cum se întâmplă în prezent în cazul celor ce locuiesc la bloc.

În urma finalizării acestor programe de anvelopare, cetățenii Sectorului 1 vor locui în imobile cu un aspect urbanistic plăcut și vor deveni prima comunitate din România eficientă energetic.

 

Fara comentarii

Lasa raspuns