Cum caracterizați domeniul publicitar din România? Există tendințe generale în ceea ce privește tehnicile de comunicare?

Domeniul publicitar este unul dinamic ce ține pasul cu noutățile și evoluțiile tehnologice. Consumatorii se schimbă, comportamentele de consum se schimbă, modalitățile de livrare a mesajelor sunt diferite ceea ce impune un ritm alert și nevoia de răspuns în timp real. Consumatorii sunt din ce în ce mai exigenți, iar brandurile ce reușesc să le ofere experiențe memorabile pe care la rândul lor să le împărtășească cu cei dragi, câștigă teren. Trăim într-o lume interconectată, iar nevoia de a fi acolo unde sunt consumatorii noștri este din ce în ce mai mare.

Există o tipologie a consumatorului român? Care sunt stimulii, cuvintele cheie la care reacționează cel mai bine?

Contextul local a fost întotdeauna relevant și va fi în continuare. O idee bună are un impact major atunci când pleacă de la o observație/insight real și/sau rezolvă o problemă reală. Așadar, orice brief începe cu o analiză atentă a consumatorilor și a comportamentelor lor în raport cu produsul promovat și binențeles cu o analiză a contextului de business. Este greu de identificat un criteriu clar de diferențiere, consumatorii au o abordare diferită de la o categorie la alta, de la un context la altul, de la un segment de vârstă/educație/venit la altul. Sunt multe categorii în care suntem early adopters sau altele în care suntem cu mult în spate față de media europeană.

Ce părere aveți despre publicitatea excesivă de tipul panourilor publicitare amplasate în spațiile publice, cu atât mai mult în zonele de patrimoniu? Este eficientă această formă sau provoacă, mai degrabă, repulsie?

În ultimul timp au apărut multe inițiative legislative ce impun restricții în astfel de situații și eliberează vizual zonele care au nevoie de această protecție. Publicitatea de tip OOH are un rol important în mixul de comunicare ajutând la creșterea notoritetății unui brand sau a unui mesaj. Consumatorii îmbrățișează în continuare acest mediu, componenta de OOH din cadrul unei campanii fiind apreciată de consumatori. Nu sunt puține situațiile când ne plictisim în trafic la semafor și ne face ziua mai frumoasă un slogan bine ales pe care îl citim pe un panou.

Cum caracterizați publicitatea din mediul virtual, în condițiile în care utilizatorul este ”asaltat” de anunțuri dintre cele mai diverse? Nu este, cumva, această tehnică o invadare a spațiului personal?

Trăim într-o lume interconectată în care spațiul personal nu prea mai există. Ne place sau nu, mediul online este și el supus reglementărilor ce țin de securitatea informațiilor, astfel încât tot ce postăm în rețelele de socializare, precum și interesele noastre scanate de motoarele de căutare ne conturează un profil fiecăruia dintre noi. Este practic ca o amprentă digitală care ne și ajută să avem acces la volumul imens de date ce există virtual. Toate acestea vin și cu acest “cost” al faptului că preferințele noastre sunt într-o formă sau alta stocate în mediul virtual. Este o nouă realitate în care trăim și la care trebuie să ne adaptăm ca și consumatori. Din punct de vedere al publicitarilor cu siguranță trebuie să ne folosim de acest context în mod moderat, astfel încât să nu fim intruzivi dar să rămânem relevanți.

Ce părere aveți despre difuzarea programelor de teleshopping pe durata emisiunilor și a producțiilor cinematografice? Este această strategie eficientă sau, mai degrabă, irită publicul în contextul în care rulează câte 15 minute?

Teleshopping-ul a câștigat de-a lungul timpului un public dedicat care găsește în acest tip de program o modalitate de a avea acces la informații utile și mijloace de vânzare accesibile. Cei ce nu agreează acest tip de program cu siguranță se îndreaptă către alte variante de interes. Teleshopping-ul este o formă de marketing destul de învechită care se adresează unui segment de clienți cu nevoi specifice, noi nu regăsim în brief-urile clienților noștri această nevoie și nici nu propunem această variantă de promovare.

Credeți că domeniul publicității din România este adaptat noilor tehnici de comunicare, în condițiile în care aceleași materialele publicitare sunt redate cu o regularitate supărătoare pentru public?

Părerea mea este că domeniul publicității este adaptat în permanență evoluției tehnologice, este poate unul dintre cele mai alerte domenii în a prelua noutățile și a le include în activitatea de zi cu zi. Cât privește frecvența mesajelor, aceasta ține de strategia abordată de fiecare brand și implicit efieciența investiției în media, dar în ziua de azi consumatorul are mijloacele necesare de a bloca mesajele supărătoare. Noi la DDB punem accent pe native advertising și tehnici mai puțin intrusive de promovare a mesajelor, folosim creativitatea și insight-uri puternice pentru a creea experiențe memorabile consumatorilor noștri. Campaniile noastre beneficiază de engagement organic și reacții favorabile, întrucât consumatorii se identifică cu mesajul transmis.

Roxana Memetea

Care sunt coordonatele unei campanii publicitare ideale în viziunea dvs.?

Cred că este foarte greu să vorbim în termeni de “ideal”, dar cu siguranță ne dorim ca toate campaniile care poartă semnătura DDB să întrunească câteva criterii esențiale: impact, creativitate, îndrăzneală și relevanță.

Este publicitatea românească una creativă sau discutăm despre omniprezenta teorie a formelor fără fond?

Publicitatea românească dovedește de mulți ani prin prestația în cadrul festivalurilor de creativitate și eficiență internaționale că nu suntem cu nimic mai prejos, ba dimpotrivă de cele mai multe ori suntem în topul piețelor creative. Premiile internaționale câștigate de agenții din România sunt un fapt recurent în industria de profil. De asemenea, există deja multe creații locale exportate în piețe din Europa.

Cum vedeți relația domeniului publicitar cu rețelele de socializare. Pe ce principii trebuie construită o relație funcțională?

Explozia social media din ultimii ani a atras de la sine bugete de comunicare consistente, ceea ce este un semnal că acest mediu de comunicare devine din ce în ce mai relevant în relația dintre branduri și consumatori. Social media a pus la dispoziția consumatorilor posibilitatea de a interacționa direct cu acestea și de a da feedback. Cumva este spațial perfect pentru manifestarea lor autentică și așteaptă din partea “partenerilor de dialog” aceeași atitudine onestă, jucăușă, neintruzivă, în timp real. Cu aceste “ingrediente” relația se construiește firesc, natural și are premisele să fie una pe termen lung.

Cât de mult este afectat domeniul de filtrarea materialelor promoționale în mediul virtual, cu atât mai mult cu cât există programe ce împiedică apariția anunțurilor?

Cum spuneam consumatorii sunt din ce în ce mai sofisticați și astăzi au mijloacele necesare să te “blocheze” dacă consideră că nu joci onest în relația cu ei. Cu siguranță, noile tehnologii afectează livrarea mesajului publicitar, dar aici intervine farmecul creativității: de a găsi permanent soluții și metode de a construi această relație în mod autentic. Tendința în online este native advertising: conținut relevant atât pentru brand cât și pentru consumator, mai ales în contextul în care mijloacele de targetare existente permit adresarea personalizată cu mesaje relevante la un anumit moment extrem de specific. Este ceea ce noi numim și implementăm cu ajutorul colegilor noștri de la Prometheus: programmatic media.

Care este proiectul cel mai important pe care l-ați demarat?

Fiecare proiect și client sunt importante pentru noi, farmecul publicității este că îți oferă experiențe noi și oportunități de la o campanie la alta. Ne bucurăm că avem un portofoliu larg de clienți ce ne oferă provocări zi de zi astfel încât să ne putem exprima capacitățile strategice și creative ale agenției.

Ce strategii de dezvoltare vizați pe termen mediu și lung?

În ultimii ani am realizat o consolidare a departamentului de strategie alături de investiția constantă în talente pentru echipa de creație astfel încât campaniile noastre să întrunească atât criteriul creativității cât și cel al eficienței. Pe termen mediu și lung ne propunem crearea unei structuri eficiente, care să livreze în timp real campanii integrate ce include soluții în pas cu evoluția tehnologică și implicit a comportamentelor de consum.

Fara comentarii

Lasa raspuns